Een tijd geleden kwam er een bericht via Soundcloud binnen. Het was een vraag van een Music Library. Ze hadden naar mijn muziek geluisterd en wilden graag drie albums in de stijl van drie nummers die ik op Soundcloud had staan. De eerste twee albums zijn al uitgebracht. Over een maand komt mijn derde album uit bij Deqoy (deqoymusic.com). Het is een heel mooie opdracht geweest en het lijkt me leuk om te vertellen hoe ik dat heb aangepakt. Naast het geven van muzieklessen en cursussen is ook het schrijven en produceren van tracks/songs onderdeel van wat ik doe binnen C-Central. Ik wil je nu een kijkje geven achter de schermen.
Mijn aanpak
Voor elk album had ik een referentie track. Ik ging daarom terug naar die tracks om te kijken wat de opbouw was, wat de instrumentatie was en hoe ik het gemixt had, enz.. Ik had zo de blauwdruk voor de nummers die ik moest schrijven. De eerste twee albums waren niet heel ingewikkeld. Ze staan vol zogenaamde cue’s. Een stuk van acht tot zestien maten wordt herhaald en elke herhaling brengt iets nieuws. Als eerste nam ik de rode draad op, de partij die door de hele track loopt. Daarna bedacht ik partijen om die primaire partij aan te kleden.
Het derde album, dat binnenkort wordt uitgebracht, vroeg iets meer. Het referentie nummer had een riff en een melodie met hier en daar een loopje dat het geheel iets meer spice geeft. Op dit album staan ook een aantal tracks waarvoor ik alle instrumenten zelf heb gespeeld. Drums, bas en gitaren volledig zelf uitgevoerd. Niks geprogrammeerd. Te gek dat dat nu wordt uitgebracht!
Gebruikte hardware
Met dit soort werk heb je niet de luxe echte versterkers te gebruiken. Mijn Marshall TSL100 of Bogner Alchemist staan dus niet bij de apparatuur die ik heb gebruikt.
De eerste twee albums zijn synth en gitaar stukken. Ik heb voor deze albums als gitaar heel veel mijn Fender Strat gebruikt, maar ook mijn Epiphone Les Paul. Het derde album staat vol classic rock tracks. Daar is het precies andersom. Voornamelijk de Les Paul met een beetje Strat.
De gitaren gaan via een Rolls DI naar de Focusrite Octopre. Deze zit op de Digi 002 aangesloten die weer naar de Mac Pro gaat. De drums heb ik ingespeeld met een Roland TD-4KX2 en ik heb een M-Audio keystation pro 88 voor het inspelen van de synth partijen.
Gebruikte software
Ik gebruik al jaren ProTools als DAW. Voor de gitaargeluiden heb ik Line6 PodFarm en Native Instruments Guitar Rig gebruikt. Daar zit alles in. Speakers, tops, effecten, pedalen alles in de computer. Voor de synthpartijen heb ik NI Komplete gebruikt en ProTools eigen Xpand! Voor de drumpartijen gebruik ik Toontrack’s Superior Drummer.
Wat is een DAW? Download de Recording Sheet
Een UAD kaart zorgt voor de galmpjes en de delays, maar ik gebruik ook Waves voor effecten. Beide zijn super. Tijdens het mixen heb ik weinig plugins gebruikt. Hier en daar eq en een beetje compressie. Ik heb met het opnemen al rekening gehouden met de functie van de partij. Door bijvoorbeeld een wat donkere sound te gebruiken plaats je de partij al meer achterin de mix.
Edits
Voor deze markt is het gebruikelijk niet alleen de track in te leveren, maar ook allerlei varianten. Dat zijn dan ook varianten in tijdsduur. Ik lever de track in met twee alternatieve mixen en een aantal kortere versies met een alternatieve mix daarvan.
De kortere versie moeten 60, 30 en 10 seconden zijn. Dan komt er ook nog een stinger bij. Deze duurt 3, 4, of vijf seconden. Van de stinger hoeft geen alternatieve mix te worden gegeven. In totaal zijn dat tien edits, versies van een track.
Deze edits werden gemaakt nadat ik goedkeuring had op de tracks. Zodra Deqoy zei dat de tracks “amazing” waren ben ik gaan editten.
Het editten is niet mijn favoriete bezigheid, maar het hoort erbij. Per track was ik ongeveer een uur bezig met editten, dus dat valt ook nog wel mee.
Alles met elkaar een hele hoop ZEER LEUK werk!!! Luister vooral naar het eindresultaat en laat me weten wat jij ervan vindt! Als je vragen hebt of iets mist, laat het weten in de reacties hieronder.