Het systeem dat ik in dit artikel laat zien, kan je enorm helpen om een hele flinke stap te zetten in je gitaarspel. De manier waarop je nu speelt, is misschien wel te beperkt. Het CAGED systeem is een enorm krachtig hulpmiddel om jouw solo’s te verbeteren en om makkelijk te arrangeren. Ik gebruik het altijd. Toen ik eenmaal zag wat de potentie van dit systeem is, heb ik het volledig omarmt.
Als je ziet wat het CAGED systeem is en hoe het werkt, weet ik zeker dat je die enorme sprong in je gitaarspel gaat maken!
In dit artikel laat ik je zien wat CAGED is en wat je ermee kan doen.
CAGED is opgebouwd rondom vijf open akkoorden die je waarschijnlijk al wel kent. Het C, A, G, E, en D akkoord. Ken je ze nog niet? Doe dan de online cursus Gitaar voor beginners!
De gangbare barré akkoorden zijn doorgeschoven E- en A-akkoorden. De overige, de C, G en D akkoorden kun je ook doorschuiven. Dan moet je daar ook barré grepen van maken. Op deze manier kun je overal op de hals een C, A, G, E en D greep pakken. De akkoorden heten dan natuurlijk anders, want je schuift ze door. Je hebt nu misschien het aantal akkoordgrepen dat je kent al aanzienlijk uitgebreid. Maar het wordt vooral tof als je kijkt naar de mogelijkheden voor improvisaties.
CAGED in de praktijk
Hieronder laat ik je zien hoe je met CAGED improviseert over een “lastig” schema. Een schema waar je niet in één pentatonische ladder op kan spelen, is vaak wat lastig.
CAGED gaat uit van de pentatonische ladder. Deze ladder heeft vijf (penta) tonen. Er zijn daarom vijf verschillende vormen van de pentatonische ladder.
Deze vormen kun je linken aan vijf akkoordvormen. Dit zijn de grepen voor een C, A, G, E en D akkoord. Elke akkoordvorm heeft zijn eigen vorm van de pentatonische ladder. Dit maakt het systeem ongelofelijk krachtig!
We willen over het volgende schema spelen.
Om de akkoorden goed uit te laten komen, moeten we op het C-akkoord een C spelen en op het A-akkoord een C#. Je kunt C majeur pentatonisch spelen en tijdens het A-akkoord de C verhogen naar C#… Dit vind ik zelf helemaal niet handig. Dus ik gebruik CAGED!
Eerst de akkoorden. Ik wil in de vijfde positie spelen en dus daar ook de akkoorden kunnen pakken. Voor het C-akkoord gebruik ik de G-akkoordvorm en voor het A-akkoord een E-akkoordvorm.
Dit zijn ook meteen de belangrijkste noten. De akkoordtonen klinken natuurlijk supergoed over een akkoord. Bij deze grepen horen vormen van de pentatonische ladder. Bij de E akkoordvorm hoort de E vorm van de pentatonische ladder.
In het plaatje hierboven zie je boven de notenbalk de akkoordvorm en er onder de pentatonische vorm. Je ziet dat alles rond de vijfde positie is. Je moet nu per akkoord gaan denken. Dit is een manier van denken die in jazz wordt gebruikt. CAGED zorgt ervoor dat je deze denkwijze op een eenvoudige manier onder de knie krijgt.
CAGED = The missing link
Dit is echt the missing link tussen standaard rock improvisatie en jazz improvisatie. En toch doe je gewoon alles met de pentatonische ladder die je al zo goed kent. Misschien ken je nog niet alle vijf vormen. Als je deze leert kun je de hele hals over en hoef je niet te blijven hangen in die ene positie.
Maar hoe zit het dan met mineur akkoorden? Een C-majeur akkoord en een A-mineur akkoord zijn “familie” van elkaar. Pak een C-majeur akkoord met een A in de bas en je hebt een A-mineur akkoord. Het mooie is dat dit doorwerkt in het CAGED systeem. Download een overzicht van de vormen van CAGED door hieronder op de knop te klikken! Hierin staan de vormen van de majeur akkoorden, de mineur akkoorden en de pentatonisch ladder.
Begin heel klein en leer één nieuwe pentatonische vorm met de bijbehorende akkoordvorm. Veel plezier met CAGED!
Vragen? Reageer door hieronder een reactie te plaatsen.
Ik snap niet hoe het werkt.
Hoi Ton,
Elke akkoordvorm heeft zijn eigen bijbehorende pentatonische vorm. Als je in de 10de positie over een F-akkoord wil spelen, gebruik je de G-vorm van de pentatonische ladder. Als je een F-akkoord in de G-vorm speelt, kom je namelijk uit in de 10de positie.
Ik zal een blog schrijven waarin ik een praktijk voorbeeld uitwerk.
Je schrijft: “CAGED gaat uit van de pentatonische ladder. Deze ladder heeft vijf (penta) tonen. Er zijn daarom vijf verschillende vormen van de pentatonische ladder.” Maar volgens mij is daar geen verband tussen. Ook de majeur toonladder (zie uit zeven tonen bestaat) heeft vijf verschillende vormen.
Bedankt voor je reactie, Bart!
Je kunt een toonladder op elke toon beginnen. De C-majeur pentatonische ladder kun je vanaf de noot C spelen maar je kunt ook op de noot D starten en op E enz.. Je speelt dan verder precies dezelfde noten. Je wil zoveel mogelijk in dezelfde positie blijven en dan komen er vijf verschillende vormen uit voor de pentatonische ladder.
c – d – e – g – a
d – e – g – a – c
e – g – …. enz
De majeur toonladder heeft zeven tonen en daarom ook echt zeven vormen.