fbpx

Je kunt niet slapen en ziet de wijzers van de wekker tergend langzaam verschuiven. Of je verveelt je mateloos tijdens een vergadering. Dit soort momenten wil je liever niet te vaak. Je wil het liefst een leven waarin je iets meer meemaakt. Als je iets beleeft blijf je alert en zak je niet snel weg in een slaperige toestand. Je wil een dynamisch leven.

Als dit je wens is dan ga je niet luisteren naar een saai liedje. Hoe lang kun je hiernaar luisteren? Doe de test! Klik hier.

Heb je de volle minuut geluisterd? Vast niet. Ik was met 2 sec al weg. ūüôā Het is het ellenlange spoor waar niks gebeurt. Saai, doodsaai!

Give them what they want : Dynamiek

Dynamiek is variatie. Het houdt de vaart erin. Het geeft stuwkracht. Dat is precies wat we tegenwoordig willen. De hele maatschappij is gericht op vaart en actie. Let’s get it on! (even voor de goede orde: wij zeggen hiermee dus echt HELEMAAL NIET dat je dus altijd maar bezig moet zijn! Of ontkennen de waarde van verveling. Misschien komt daarover nog wel eens een blog :D. Het gaat nu vooral om wat de “gemiddelde mens tegenwoordig”, wie dat ook zijn moge, wil horen bij een song. En waar jij dus je voordeel mee kunt doen, als je dat begrijpt!)

Give them

Je kunt op veel manieren dynamiek in je songs brengen. Dynamiek gaat over het aanbrengen van contrast. Je kunt denken aan:

  • Hard – zacht
  • hoog – laag
  • veel noten – weinig noten
  • langzaam – snel
  • veel akkoorden – weinig akkoorden

Ook in de timing kun je dynamiek aanbrengen. Speel met laidback, straight of forward getimed. Ga van een eenvoudig ritme naar een complex ritme. In een arrangement kun je van veel instrumenten naar weinig instrumenten gaan.

Kortom: gebruik tegenstellingen. 

Dynamiek in de structuur

Je hebt een nummer geschreven. Dit is de structuur:

intro – couplet 1 –¬†refrein –¬†couplet 2 –¬†refrein –¬†bridge –¬†refrein

Varieer het volume waarmee je de verschillende songelementen speelt.

Speel de refreintjes  harder en de coupletten iets zachter. De bridge kun je nog iets harder dan de refreintje spelen of juist veel zachter.

Emotional timeline

Om te analyseren hoe de dynamiek van een song is opgebouwd, kun je een zogenaamde emotional timeline tekenen. Hieronder zie je een voorbeeld hiervan, gebaseerd op het nummer 21 Guns van Greenday. Het is eigenlijk een analyse van de dynamiek van de song, met daarbij hoe ze deze opbouwen in de song. Je ziet dus ook dat ik per stukje (songelement) heb uitgeschreven welke instrumenten spelen.

De dynamiek bouwt op tot in de bridge en zakt dan weer wat in om weer te pieken op het eind. Je ziet hoe organisch het nummer is. Het is geen rechte lijn. Het beweegt. Het is een soort achtbaan die je naar het eind van de song stuwt.

Dit nummer heeft trouwens ook een grammy gewonnen. Hats off voor Greenday!

Luister nu eens naar She Wolf van David Guetta. Ook hier hoor je een prachtig voorbeeld van hoe je kunt spelen met dynamiek. De overgangen van intens naar rustig zijn geweldig. Alsof je met de achtbaan over de top bent en naar beneden stort!

Je zou je eigen songs eens na kunnen lopen en kijken of je ergens meer dynamiek kunt toepassen. Denk in contrasten. Het hoeft niet mega-extreem, maar wel interessant. Is er misschien een moment in je song dat je zelf de aandacht verliest? Fix het. Dit is een krachtig middel!

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.